
Route 66 patrí medzi najznámejšie cesty na svete. História Route 66 siaha do roku 1926, kedy zohrala dôležitú úlohu v rozvoji Spojených štátov, ovplyvnila obchod, dopravu a dokonca aj kultúru. Pre mnohých bola symbolom nádeje a príležitostí, pre iných predstavovala dobrodružstvo a slobodu. Po desaťročia bola hlavnou spojnicou medzi východom a západom USA. Jej príbeh však nebol len o raste a úspechu, ale aj o postupnom úpadku.
Cesty pred Route 66
Na začiatku 20. storočia boli cesty v Spojených štátoch v zlom stave. Väčšina ciest bola nespevnená a spájala iba veľké mestá. Vidiecke oblasti zostávali izolované a cestovanie medzi jednotlivými štátmi nebolo jednoduché. S rastúcim počtom automobilov však vznikla potreba vytvorenia ucelenej siete diaľnic, ktoré by umožnili efektívnejšiu prepravu tovaru a ľudí.
V roku 1925 vznikol plán na vybudovanie federálnej cestnej siete. Hlavným cieľom bolo zjednotiť rôzne cesty a prepojiť východ so západom. Medzi navrhovanými trasami bola aj budúca Route 66, ktorá mala viesť cez centrálne časti krajiny a podporiť hospodársky rozvoj menej rozvinutých oblastí.
Vznik
Za vznikom Route 66 stáli dvaja vizionári – Cyrus Avery z Oklahomy a John Woodruff z Missouri. Avery bol presvedčený, že cesta vedúca cez strednú časť USA prinesie ekonomické výhody nielen veľkým mestám, ale aj menším obciam. Chcel vytvoriť trasu, ktorá by spojila Chicago s Los Angeles a prechádzala kľúčovými priemyselnými a poľnohospodárskymi regiónmi.
Dňa 11. novembra 1926 bola Route 66 oficiálne zaradená do federálnej cestnej siete a začala sa história Route 66. Mala dĺžku približne 3 939 kilometrov a prechádzala ôsmimi štátmi – Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, Nové Mexiko, Arizona a Kalifornia.
Hoci bola trasa schválená, cesta ešte nebola úplne dokončená. Časť úsekov zostávala nespevnená, niektoré úseky boli pokryté štrkom a iné sa menili na blatisté cesty počas dažďov. Výstavba a modernizácia pokračovala postupne, až v roku 1938 bola celá Route 66 kompletne vyasfaltovaná.
Hospodárska kríza a význam Route 66
Veľká hospodárska kríza v 30. rokoch tvrdo zasiahla Spojené štáty. Suchá a neúroda v oblasti Stredozápadu prinútili tisíce farmárov opustiť svoje domovy a hľadať lepší život na západe. Route 66 sa pre mnohých stala cestou nádeje, po ktorej smerovali do Kalifornie, kde dúfali v nové príležitosti.
Migráciu zachytili v literatúre aj vo filme. John Steinbeck vo svojom románe Ovocie hnevu nazval Route 66 „Matkou ciest“, čím zdôraznil jej význam pre ľudí, ktorí ju používali ako únikovú cestu pred chudobou.
Počas hospodárskej krízy sa tiež začalo s masívnou výstavbou ciest, čím sa podarilo zamestnať tisíce robotníkov. Route 66 tak nebola len tranzitnou trasou, ale aj dôležitým faktorom hospodárskeho oživenia krajiny.
Route 66 počas druhej svetovej vojny
Počas druhej svetovej vojny sa význam Route 66 ešte zvýšil. Stala sa kľúčovou trasou na presun vojenských zásob, vojakov a techniky na západné pobrežie USA. Vojenské základne a továrne umiestnené v Kalifornii, Arizone a Novom Mexiku ostali závislé od tejto cesty, pretože umožňovala rýchly presun strategického materiálu.
Vojnová mobilizácia tiež prispela k rozvoju infraštruktúry pozdĺž trasy. Vznikali nové čerpacie stanice, servisné strediská a odpočívadlá, ktoré slúžili nielen armáde, ale aj civilistom.
Zlatá éra
Po skončení vojny sa Amerika ocitla v období hospodárskeho rozmachu. Ľudia mali viac peňazí a začali cestovať za rekreáciou. Route 66 sa stala hlavnou dovolenkovou trasou pre rodiny, ktoré smerovali do Kalifornie.
V 50. a 60. rokoch pozdĺž cesty vyrástli desiatky motelov, reštaurácií a atrakcií. Neónové nápisy, bizarné stavby a rodinné podniky sa stali charakteristickými znakmi Route 66. Turisti mohli navštíviť Wigwam Motel v Arizone, Cadillac Ranch v Texase alebo Roy’s Motel v Kalifornii.
V tomto období sa Route 66 stala aj súčasťou popkultúry. Pieseň „Get Your Kicks on Route 66“ sa stala hitom a televízny seriál Route 66 ešte viac prispel k jej sláve.
Úpadok
Napriek obrovskej popularite sa v 50. rokoch začal pripravovať plán na výstavbu novej medzimestnej diaľničnej siete. Prezident Dwight D. Eisenhower podporoval myšlienku moderných diaľnic, ktoré by umožnili rýchlejšiu a efektívnejšiu dopravu.
V priebehu nasledujúcich desaťročí jednotlivé úseky Route 66 postupne nahradili nové diaľnice. Mnohé mestá, ktoré prosperovali vďaka premávke na tejto ceste, sa ocitli mimo hlavných dopravných trás. Podniky zatvárali a niektoré úseky cesty začali chátrať.
V roku 1985 oficiálne vyradili Route 66 zo zoznamu federálnych diaľnic. Mnoho značiek s číslom 66 odstránili a pôvodná cesta stratila svoj štatút hlavnej dopravnej tepny a tomto momente sa končí história Route 66.
Odkaz Route 66
Hoci Route 66 už nie je súčasťou americkej diaľničnej siete, jej príbeh zostáva dôležitou súčasťou histórie Spojených štátov. Jej výstavba pomohla prepojiť krajinu, podporila ekonomiku mnohých regiónov a ovplyvnila kultúru cestovania v USA.
Route 66 zostáva symbolom slobody, dobrodružstva a éry, keď bola cesta samotným cieľom. Jej história je pripomienkou doby, keď Amerika rástla a menila sa, a zároveň svedectvom o tom, ako môže infraštruktúra ovplyvniť životy miliónov ľudí.